Solstrålen

Solstrålen er en børnehave, vuggestue og dagpleje med tilsammen omkring 110 børn i alderen ½ år til 6 år.

De ca. 55 børn i børnehaven er fordelt på tre stuer, STORKEN, LÆRKEN og STÆREN. Storken er ældstegruppen, altså gruppen for kommende skolebørn.

De omkring 60 dagplejebørn er fordelt på 15 dagplejere, der hver har 4-5 børn tilknyttet. Dagplejebørnene og deres dagplejer kommer regelmæssigt i Solstrålen - dels for at holde legestue men ligeledes for at møde børnehavebørnene. Solstrålen er godkendt til at modtage tre gæstebørn fra dagplejen. Dagplejebørn, der gæsteplaceres i Solstrålen, er fyldt 2 år.

Stuerne samarbejder på tværs af alder, køn og afdelinger om forskellige aktiviteter. Ligeledes samarbejder dagplejerne og personalet i børnehaven om overgangen fra dagpleje til børnehave. I løbet af året afholder vi ligeledes aktiviteter/arrangementer, hvor alle er samlet.

I Solstrålen arbejder vi ud fra en systemisk, anerkendende og ressourcefokuseret tilgang, hvor vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og dennes familie. Ringkøbing-Skjern Kommunes børne- og ungepolitik, samt det fælles børne- og ungesyn ligger til grund for vores pædagogiske arbejde.

I vores arbejde med børnene danner ordene; OMSORG, LEG, ANERKENDELSE, LÆRING og UDVIKLING grundlaget for vores samvær med børnene og deres indbyrdes samvær, så de får selvværd og lærer at begå sig blandt andre mennesker i forskellige sammenhænge.

Derudover prioriterer vi naturoplevelser i Naturens Rige højt, da de appellerer til følelserne, fantasien og nysgerrigheden.

Vi arbejder med sproglig opmærksomhed, så børnene får øget deres sproglige kompetencer gennem historielæsning, rim og remser og leg.

Vi viser meget gerne børnehaven for interesserede forældre, ligesom nye familier inviteres på et forbesøg, før barnets opstart.